dinsdag 28 september 2010

3...2...1.... Thunderbirds are off!

We zijn alweer bij de laatste gestaltwet aangekomen, en dacht ik wees wel zo aardig om nu wat meer te typen dan bij mijn laatste 2 berichten.

De laatste gestaltwet die ik ga behandelen is de gestaltwet van continuïteit.

De laatste keer dat ik deze vraag zal stellen:
Wat houdt dat dan in?

De gestaltwet van continuïteit houdt in dat als je naar een afbeelding kijkt, weet waar die doorgaat. Er zit dus een bepaalde volgorde in die je moet volgen om te snappen wat de afbeelding betekend.

Een goed voorbeeld hiervan is een krant.
Deze zijn op een bepaalde manier geschreven, maar toch weet je hoe je ze moet lezen. Kijk maar naar de afbeelding hieronder:



Als je de tekst leest: Veel overlast door Storm Xynthia. Zie je dat het allemaal in blokjes staat, maar door de gestaltwet van de continuïteit weet je dat je de blokjes per stuk moet lezen, maar wel 1 verhaal vormen.

En dan nu als mijn laatste voorbeeld:


Mensen zeggen vaak genoeg dat ik hierbij zou passen, aangezien ik continu aan het praten ben en maar nooit stop ;)

Dit waren dan alle gestaltwetten!

De komende weken zal ik gaan werken aan semiotiek.

Tot dan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten